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PRéSENTATIONS - FERNANDO ALONSO JAéN MODèLE NAMIBIA AU SALON DE LA BELLE GUITARE

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SALON - Fernando Alonso Jaén - Le Salon de la Belle Guitare - Guitares au Beffroi 2015
REDACTEUR : JACQUES CARBONNEAUX

Jaén Guitars - Sevilla

Jaén Guitars - Sevilla Guitares Jaén - Sevilla

This is an 18" archtop with conventional construction, X-bracing and a floating pickup. This guitar dates back to 2012 (it has my old peghead design), so it has reached a very stable condition. As nitro lacquer sinks a little with time, I buffed it recently. It looks gorgeous now !
The back is carved from the most spectacular curly maple, the same wood as the sides. The top is carved old select European spruce and the neck is European maple. Its scale length is 25 1/2" and the nut is 1 11/16" wide. The bindings, all over the guitar including the f-holes, are curly etimoe, a wood that some could take for tortoise plastic when seen at a distance.

The fittings are all ebony, quite classical, but the tailpiece has been designed to electrically connect the strings to ground, as I do with all my guitars. The stiff finger rest is attached at one single point, the side of the neck.

This guitar has enough room below the finger rest to fit two wheel potentiometers (volume and tone) with their correct rotation direction. This is possible because the chassis where they have been installed turns them upside down.The frets are thin Gold Evo alloy. They are extremely hard and will stand many years of intensive playing without needing any redressing. They don't contain nickel, so they are hypoallergenic too. The thin frets will be more adequate for jazz musicians who don't use many bendings in their playing styles. The action is extremely low.

Regarding the strings, I installed the ubiquitous D'Addario EJ16 (12-53, phosphor bronze). Bronze strings are great for acoustic archtops; flat wound strings are great when it comes to amplify them, but they don't work very well when it comes to emphasize the acoustic tone, which I consider the main attractive of this guitar. The finish, as mentioned above, is nitrocellulose. The machines are Schaller Vintage and it comes with a tweed hard case.

C'est une arch-top 18 pouces d'une construction conventionnelle, avec un barrage en X et un micro flottant. Cette guitare de 2012 est doté d'un chevillier d'un vieux design. Son état a atteint une très bonne stabilité.
Le vernis nitro a coulé un peu avec le temps, mais un récent polissage la rendu magnifique.

Le dos est sculpté dans un spectaculaire érable ondé, même bois utilisé pour les éclisses.
La table est sculptée dans un vieil épicéa européen. Le manche est en érable européen.

- Diapason : 25 1/2 " (648 mm)
- Largeur au sillet de tête : 1 11/16" de large. (43 mm)

Les raccords sont tous en ébène, assez classique, mais le cordier a été conçu pour relier électriquement les cordes à la terre, comme je le fais avec toutes mes guitares. La plaque de protection (repose doigt) est fixé à un seul point sur le côté du manche et il y a suffisamment de place pour y placer les deux potentiomètres (volume et tonalité).

Les frettes sont fines, en alliage d'or Evo. Elles sont extrêmement dures et tiendront de nombreuses années, avec un jeu intensif, sans avoir besoin de refrettage. Elles ne contiennent pas de nickel et sont donc hypoallergéniques.
Les frettes fines seront plus adéquates pour les musiciens de jazz qui n'utilisent pas beaucoup de bendings dans leurs styles de jeu. L'action est extrêmement faible.

Concernant les cordes, j'ai installé un jeu de D'Addario EJ16 (12-53, bronze au phosphore) parfaites pour les archtop acoustiques. Les cordes filées sont très bien quand la guitare est amplifiée, mais ne fonctionnent pas très bien en acoustique, qui est la principale qualité de cette guitare. Les mécaniques sont des Schaller Vintage et livré en étui rigide.



Jaén Guitars - Nadir 2012

Jaén Guitars - Nadir 2012 Guitares Jaén - Nadir 2012

This guitar, a 16-inch archtop, is my third version of a hybrid between Manouche and archtop guitars:

Again, this guitar dates back to 2012, so it has reached a very stable condition. As nitro lacquer sinks a little with time, I buffed it recently. It looks gorgeous now!

The back is hand carved from select curly maple, the same wood as the sides. The top is hand carved European Spruce; the neck is European Curly Maple with a core of Merbau, one of the most stable woods that you may find.

The bindings and the peghead face are curly Etimoe, a wood that some will take for tortoise plastic when seen at a distance. The bridge foot is ebony; the bridge saddle is African Blackwwod (Dalbergia melanoxylon), a extremely hard wood.

The fretboard and tailpiece are ebony. The fretboard is glued to the top, without the usual neck extension that you find on most archtops.

The bridge is quite low; with its height, it can't have the usual thumbwheels, but it's still adjustable as in conventional archtops.

The tailpiece has the volume pot integrated and it reliably connects the strings to ground to minimise hum problems. The headstock is based on Manouche designs. It has Grover machines. The scale length is 25 1/2" (648 mm). The width at the nut is 1 11/16" (43 mm), and it has a zero fret. The frets are Evo Gold, a nickel-free alloy that is so hard that you'll probably never need to redress them. They don't contain nickel, so they are hypoallergenic too. The thin frets will be more adequate for jazz musicians who don't use many bendings in their playing styles. The action is extremely low. The finish is nitrocellulose. The strings are D'Addario EJ16 (12-53, phosphor bronze). It comes with the best case, a Hiscox.

C'est une archtop 16 pouces, c'est ma troisième version d'un modèle hybride entre Manouche et archtop.

Cette guitare de 2012 est doté d'un chevillier d'un vieux design. Son état a atteint une très bonne stabilité. Le vernis nitro a coulé un peu avec le temps, mais un récent polissage la rendu magnifique.

Le dos est sculpté à la main à partir d'un bloc d'érable ondé, du même bois que les éclisses. La table est sculptée à la main dans un épicéa européen. Le manche est en érable ondé européen avec un coeur de Merbau, un des bois les plus stables que vous puissiez trouver.

Les binding et la plaque de chevillier sont en Etimoe ondé, un bois que certains prendront pour de la tortoise lorsqu'il est vu de loin.

Le pied du chevalet est en ébène; le sillet de chevalet est en Blackwood africain (Dalbergia melanoxylon), un bois très dur. La touche et le cordier sont en ébène.

La touche est collée sur la table, sans l'extension habituelle du manche que vous trouverez sur la plupart des archtop. Le chevalet est assez bas; avec sa hauteur, il ne peut pas avoir les molettes habituelles, mais il est encore possible de la régler comme une archtop classique.

La tête est basée sur un design Manouche. elle dispose de mécaniques Grover. Le diapason est de 25 1/2 "(648 mm). La largeur au sillet de tête est de 1 11/16" (43 mm), et il a une frette zéro.

Les frettes sont des Evo en Or, un alliage sans nickel.

L'action est extrêmement faible. La finition est nitrocellulose. Les cordes D'Addario EJ16 sont (12-53, bronze au phosphore). Livrée avec un étui Hiscox.

Jaén Guitars - Rialto 2012

Jaén Guitars - Rialto 2012 Guitares Jaén - Rialto 2012

This is a 17" archtop with conventional construction, parallel bracing and a floating pickup. This guitar dates back to 2012 (it has my old peghead design), so it has reached a very stable condition.

As nitro lacquer sinks a little with time, I buffed it recently. It looks gorgeous now!

The back is carved from select curly maple, the same wood as the sides. The top is carved old select European spruce and the neck is European maple. Its scale length is 25 1/2" (648 mm) and the nut is 1 11/16" (43 mm) wide.

The bindings, on body and neck, are curly etimoe, a wood that some take for tortoise plastic when seen at a distance.

The fittings are all ebony, quite classical, but the tailpiece has been designed to electrically connect the strings to ground, as I do with all my guitars. The stiff finger rest is attached at one single point, the side of the neck.

This guitar has enough room below the finger rest to fit two wheel potentiometers (volume and tone) with their correct rotation direction. This is possible because the chassis where they have been installed turns them upside down. The frets are thin Gold Evo alloy. They are extremely hard and will stand many years of intensive playing without needing any redressing. They don't contain nickel, so they are hypoallergenic too.

The thin frets will be more adequate for jazz musicians who don't use many bendings in their playing styles. The action is extremely low. Regarding the strings, I installed the ubiquitous D'Addario EJ16 (12-53, phosphor bronze).

Bronze strings are great for acoustic archtops; flat wound strings are great when it comes to amplify them, but they don't work very well when it comes to emphasize the acoustic tone, which I consider the main attractive of this guitar.The finish is nitrocellulose, the machines are Schaller Vintage and it comes with the best case, a Hiscox.

C'est une archtop 17 pouces, d'une construction classique avec un barrage parallèle avec un barrage.

Cette guitare remonte à 2012, elle a atteint son état de stabilité. Le vernis nitro a coulé un peu avec le temps, mais un récent polissage la rendu magnifique.

Le dos est sculpté à la main à partir d'un bloc d'érable ondé, du même bois que les éclisses. La table est sculptée à la main dans un épicéa européen. Le diapason est de 25 1/2 "(648 mm). La largeur au sillet de tête est de 1 11/16" (43 mm).

Les binding et la plaque de chevillier sont en Etimoe ondé, un bois que certains prendront pour de la tortoise lorsqu'il est vu de loin.

Les raccords sont tous en ébène, assez classique, mais le cordier a été conçu pour relier électriquement les cordes à la terre, comme je le fais avec toutes mes guitares. La plaque de protection (repose doigt) est fixé à un seul point sur le côté du manche et il y a suffisamment de place pour y placer les deux potentiomètres (volume et tonalité).

Les frettes, fines, sont des Evo en Or, un alliage sans nickel.

Concernant les cordes, j'ai installé un jeu de D'Addario EJ16 (12-53, bronze au phosphore)

 
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